درس سومدسته‌بندی نشده

درس سوم فارسی ششم – هوشیاری

هوشیاری

کمند: طناب دام

باز: پرنده شکاری

مَلِک: پادشاه

تاختن: اسب را تند راندن

چیره شد: غلبه کرد

مَرکب: اسب( هرچیزی که بشود به آن سوار شد)

دامان کوه: دامنه ی کوه

ترک: باربند

مالامال: لبریز، پر

هلاک کرد: کشت

رکاب دار: خدمتکار، همراه

بی درنگ: فوری

مجال: فرصت

سراسیمه: با عجله و اضطراب

درک مطلب و دانش زبانی

درک مطلب:

۱. پادشاه فردی حریص و عجول بود و به هنگام عصبانیت نمی توانست خودش را کنترل کند.

۲. «مراجعه شود به درس های سوم و چهارم مطالعات اجتماعی»

۳. به هنگام پرواز از بالای کوه اژدها را می دید که کنار چشمه مرده است.

۴. اختیاری

 

 

 

 

 

دانش زبانی:

بچه ها به طور کلی در زبان فارسی هجاها یا بخش ها به صورت زیر هستند:

  1. صامت + مصوت : مثل: با ، بی ، بو ، دی(دیروز) و …
  2. صامت + مصوت +صامت : مثل: بام ، باک، دار، کار و …
  3. صامت + مصوت +صامت +صامت : مثل: دشت، رشت، دست، هست، رفت و …

از این ساختار های هجایی برای بخش کردن کلمات می توانیم استفاده کنیم؛ مثلا:

رفت (یک بخشی) ، رفتن (دو بخشی) و رفتنی ( سه بخشی) هستند.

بخوان و حفظ کن

«سخن»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا