درس اول

زنگ علوم

زنگ علوم

زنگ علوم

زنگ علوم

سلام بچه ها؛ به همتلاش خوش آمدید؛ من رضا عزیزی هستم و با درس اول علوم ششم در خدمتتون هستم؛ عنوان درسمون هست «زنگ علوم» در این درس به مراحل روش علمی می پردازیم.
با ما همراه باشید.

از آنجایی که در این درس دانش آموزان مهارتهای فرایندی علوم را کسب میکنند؛ و به دنبال پاسخ دادن به پرسش های دانشی نیستیم؛ از این جهت تماشای فیلم زیر برای دانش آموزان بسیار مفید می تواند باشد. و نیازی به ارائه ی سوالات متن در این درس نیست.
فیلم زیر رو تماشا کنید:

مراحل روش علمی:

و اما می رسیم به اصل مطلب؛ مراحل روش علمی را به صورت زیر می توانیم جمع بندی کنیم که عبارت اند از:

۱. مشخص کردن مسئله:

در این مرحله مسئله ای علمی ذهن انسان را درگیر می کند؛ و باعث می شود ما به دنبال یافتن پاسخ آن باشیم.

۲. مراجعه به منابع معتبر:

منابع معتبر می تواند یک کتاب یا یک مقاله باشد؛ و همینطور می توانیم از افراد صاحبنظر پرس و جو کنیم.

۳. پرسیدن سوال مناسب:

برای یافتن بهتر پاسخ بهتر است تا یک سوال دقیق طراحی کنیم؛ و به دنیال پاسخ آن باشیم.

۴. تدوین یک فرضیه:

باید سوالمان را به صورت یک فرضیه در بیاوریم.

۵. طراحی و اجرای آزمایش:

این مرحله مهمترین مرحله ی روش علمی است؛ که در آن با طراحی یک آزمایش مناسب فرضیه خودمان را مورد آزمون قرار می دهیم.

۶. تکرار آزمایش:

برای اینکه نتیجه آزمایشمان قابل اعتماد باشد؛ آن را بارها تکرار می کنیم تا مطمئن شویم درست است.

۷. بررسی نتایج:

دانشمندان پس از انجام آزمایش آن را مجدد مورد بررسی قرار می دهند؛ تا از درستی آن اطمینان حاصل کنند.

۸. نتیجه گیری و ارائه نظریه:

نتیجه گیری در واقع پاسحی برای مسئله است.

 

نکته:

بچه های عزیزم سعی کنید تمام آزمایش کنید ها و فعالیتهای این درس را ریز به ریز و تحت نظارت بزرگترها انجام بدید.

موفق باشید و تندرست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا