فصل سوم

اعداد اعشاری

اعداد اعشاری

اعداد اعشاری

اعداد اعشاری

سلام بچه ها؛ خوش اومدید به همتلاش با فصل سوم ریاضی ششم اعداد اعشاری در خدمتتون هستم.

طبق معمول با دیدن فیلمهای آموزشی بر اساس هر سرفصل از کتاب درسی مفاهیم جدید رو یادبگیرید.

اهمیت استفاده از عددهای اعشاری، روز به روز در زندگی روزمره ما بیشتر می شود؛ بخاطر اینکه رفته رفته می خواهیم کمیت ها را با دقت بیشتری اندازه بگیریم. به عنوان مثال در گذشته رکورد دو ۱۰۰ متر را تا یک رقم اعشار ثبت می کردند. اما بعدها با توجه به فشرده تر شدن مسابقات و رقابتها رکورد دو ۱۰۰ متر تا دو رقم اعشار ثبت شد. و امروزه با ابزارهای دقیق تر رکوردها را تا سه رقم اعشار محاسبه می کنند.

به یاد داشته باشید؛ که هرچه ارزش یک کمیت بیشتر شود، آن را با دقت بیشتری اندازه می گیریم؛ به عنوان مثال ما جرم طلا را بسیار دقیق تر از جرم میوه و سبزیجات محاسبه می کنیم.

جمع، تفریق، ضرب و تقسیم عددهای اعشاری:

با ویدئوی آموزشی زیر خیلی راحت می توانید: جمع، تفریق، ضرب و تقسیم عددهای اعشاری رو انجام بدید:

تبدیل اعداد اعشاری به کسر، و کسر به عدد اعشاری:

 

عددهای اعشاری و عدد های کسری مشترکات بسیاری با هم دارند؛ باید بدانیم که هر دوی این اعداد از این جهت کاربرد دارد، تا ما بتوانیم مقدار ها را دقیق تر محاسبه و بیان کنیم؛ حال که به رابطه ی بین عددهای اعشاری و عددهای کسری پی بردید؛ باید بدانید که: می توانیم عددهای اعشاری و کسری را به هم تبدیل کنیم.

 

عدد پی:یکی از اعداد اعشاری شگفت انگیز

«دانش آموزان عزیز این نکته غیر درسی می باشد و مخصوص دانش آموزانی است که علاقه به دانستن مطالب اضافی دارند.»

اعداد اعشاری

عدد پی شناخته شده‌ترین ثابت ریاضی در جهان است. محققان اغلب از عدد پی با عنوان مهمترین و شگفت انگیزترین، عدد در تمام ریاضیات یاد می‌کنند.

استفاده از علامت π برای عدد پی، تنها ۲۵۰ سال است که رواج پیدا کرده است.

هرم بزرگ جیزه (در مصر)  انگار تقریبی از عدد پی است. نسبت ارتفاع عمودی هرم به محیط قاعده‌اش درست همان نسبت شعاع یک دایره به محیطش یعنی عدد پی است.

ما هرگز نمی‌توانیم محیط یک دایره را کاملاً دقیق اندازه بگیریم، چون مقدار دقیق عدد پی را نمی‌دانیم. عدد پی یک عدد به اصطلاح گنگ است بدین معنی که ارقام اعشاری آن با یک توالی تقریباً تصادفی تا بینهایت تکرار می‌شوند.( یعنی ما هر قدر عدد پی رو دقیق تر حساب کنیم بازم می تونیم با اعشار بیشتر دقیق تر تر!!! جسابش کنیم.)

۶ دیدگاه

  1. بسیار عالی، از آموزگاران زحمتکشی مثل شما،کمال تشکر را داریم

    بنده در جنوب ایران ساکن هستم و از طریق یکی از دوستان با سایت شما آشنا شدم،و از این بابت بسیار خوشحالم،چون دسترسی به معلم خوب و با تجربه رو بسیار آسان کرده اید،
    شاد و سلامت باشید🌺🌺

    1. شما بهترین معلم و استاد هستید من با استفاده از تدریس و نکات درسی شما در ازمون ها و درس هام بسیار عالی شدم ممنونم از زحماتتون🌼🌼

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا